Tag: Russia

Cold War, Featured, OWI, VOA

Voice of America? – Why The Question Mark?

In 1948, Democrats and Republicans in the U.S. Senate charged that Voice of America (VOA) broadcasts contained “baloney,” “lies,” “insults,” “drivel,” “nonsense and falsehoods,” amounting to “useless expenditures” and “a downright tragedy.”

In 1948, U.S. senators called VOA programs “ridiculous,” “unjustified” and “deplorable.” Liberal, moderate, and conservative lawmakers, some of whom even accused the Voice of America of “slander” and “libel” in how several U.S. states were described in radio programs acquired from NBC under a government contract, did not seek to de-fund and close down VOA but wanted to make it more effective in presenting America to the world and in countering propaganda from Soviet Russia. Their criticism eventually led to partial personnel and programming reforms in the early 1950s. In 2019, history seems to be repeating itself, with similar problems being reported at the Voice of America as the United States tries to respond to propaganda from Putin’s Russia, communist China, theocratic Iran and other nations under authoritarian rule. Today, there is little interest in the U.S. Congress and no obvious signs of management reforms, while some of the problems seem now more difficult to solve than those besetting the broadcaster in 1948.

Read more
Featured, History, VOA

Stalin Prize-Winning Chief Writer of Voice of America News

Cold War Radio Museum

The News Bureau room of the Office of War Information (OWI), November 1942, at about the same time Howard Fast started writing Voice of America newscasts. The photograph’s official caption said: “It is arranged much the same way as the city room of a daily newspaper. Here, war news of the world is disseminated. In the foreground, are editors’ desks handling such special services as trade press, women’s activities, and campaigns. The news desk is in the background.” Smith, Roger, photographer. Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, D.C. 20540.

VOA logo, 2019.
Yankee Doodle Voice of America (VOA) signature tune reportedly proposed by VOA chief news writer (1942-1943) Howard Fast who later received the 1953 Stalin International Peace Prize.

 “I established contact at the Soviet embassy with people who spoke English and were willing to feed me important bits and pieces from their side of the wire. I had long ago, somewhat facetiously, suggested ‘Yankee Doodle’ as our musical signal, and now that silly little jingle was a power cue, a note of hope everywhere on earth…” 1

Howard Fast, 1953 Stalin Peace Prize winner, best-selling author, journalist, former Communist Party member and reporter for its newspaper The Daily Worker, decribing his role as the chief writer of Voice of America (VOA) radio news translated into multiple languages and rebroadcast for four hours daily to Europe through medium wave transmitters leased from the BBC in 1942-1943. Howard Fast, Being Red (Boston: Houghton Mifflin Company, 1990), pp. 18-19.

Notes:

  1. Howard Fast, Being Red (Boston: Houghton Mifflin Company, 1990), 18-19.
Read more
OWI, VOA

Senator Taft’s early warning of Soviet propaganda in WWII Voice of America

Cold War Radio Museum Could a foreign power such as Russia try to infiltrate the Voice of America (VOA) or influence its executives, broadcasters and programs? Could U.S. government-hired journalists and program contributors, acting on their own, support in VOA broadcasts accommodation with authoritarian rulers in countries such as China, Cuba, Iran or even North Korea? Could one-sided propaganda produced…

Read more
Exhibitions Updates, RFE, RL, VOA

SOLZHENITSYN Target of KGB Propaganda and Censorship by Voice of America

OPINION Cold War Radio Museum How Voice of America Censored Solzhenitsyn       SOLZHENITSYN Target of KGB Propaganda and Censorship by Voice of America   By Ted Lipien     This research article written for Cold War Radio Museum website to coincide with the 100th anniversary of the 1917 Bolshevik coup in Russia deals primarily with censorship at the…

Read more
RFE, VOA

Radio Liberty Fails on Russian Interference

OPINION How Voice of America Censored Solzhenitsyn   Radio Liberty Fails on Russian Interference   By Ted Lipien   The vast majority of political propaganda and disinformation in U.S. media is originated domestically by American commentators, partisan think-tanks, reporters and social media users. But all too often, U.S. government officials, as well as journalists, both government-hired as in the Voice…

Read more
Cold War, Glos Ameryki, History, International Broadcasting, Poland, Public Diplomacy, Russia, VOA

Warsaw Uprising Betrayed by Pro-Stalin WWII Voice of America

Warsaw during August 1944  anti-Nazi uprising.
Warsaw during August 1944 anti-Nazi uprising.

 

August 1, 2019 is the 75 anniversary of the start of the Warsaw Uprising, a 63-day unsuccessful operation by the Polish resistance Home Army (Polish: Armia Krajowa) to liberate Warsaw from Nazi German occupation. About 16,000 Polish fighters were killed and between 150,000 and 200,000 Polish civilians died, mostly from mass executions. After the Home Army capitulation in Warsaw, the Germans expelled from the city the entire civilian population. Thousands of the evacuees were sent to Nazi concentration or labor camps. The city was almost completely destroyed during the fighting and after the uprising in a deliberate German action of blowing up buildings.

But in line with Stalin’s negative view of  of Polish anti-Nazi fighters who were not pro-Soviet Communists, World War II U.S. Voice of America radio broadcasts largely ignored the 1944 Warsaw Uprising, while most Americans and even President Franklin D. Roosevelt, who caved in to nearly all of Stalin’s demands, expressed support for  the Poles’ fight for freedom. VOA’s early news writers, including future Stalin Peace prize winner, American Communist Howard Fast, did not practice journalism in the style of CBS wartime radio reporter Edward R. Murrow. They followed in the footsteps of Pulitzer Prize-winning New York Times Moscow correspondent Walter Duranty who, because of his pro-Soviet and pro-communist bias, shamelessly lied about the starvation and death of millions of people in Ukraine and in other parts of the Soviet Union under Stalin’s rule.

Some of Soviet sympathizers and Communists were hired by VOA’s first director John Houseman, a future Hollywood Oscar-winning actor. The U.S. State Department and the U.S. Military Intelligence quietly forced him to resign in 1943 with the approval from the FDR White House, but many of his Communist hires remained until at least 1945. Some stayed on for a few years longer. Some went back to Eastern Europe to work as propagandists and diplomats for Soviet-dominated communist regimes.  

But a different view of early Voice of America radio broadcasts was presented by current VOA director Amanda Bennett in a recent Washington Post op-ed:  “Those broadcasts were lifelines to millions. Even more important, however, was the promise made right from the start: ‘The news may be good for us. The news may be bad,’ said announcer William Harlan Hale. ‘But we shall tell you the truth.’” Bennett insisted that Edward R. Murrow helped to create VOA. Based in London and working for CBS, he had absolutely no role and no influence over wartime VOA dominated by admirers of Stalin and the Soviet Union. Unlike early VOA officials and broadcasters, Murrow was not a journalist to be easily fooled by Soviet propaganda. 1

It took Zofia Korbońska, Irene Broni (Irena Radwańska), Zdzisław Dziekoński, Jan Grużewski, Wacław Bniński and other VOA Polish Service Cold War era broadcasters and journalists who were former Warsaw Uprising fighters many years to undo the damage done by Soviet agents and sympathizers who had taken control of U.S. international broadcasting during World War II. Another VOA Polish Service broadcaster, my deputy Marek Walicki, witnessed the Warsaw Uprising as a young boy. Eventually, with the help of these journalists, VOA was perceived in Poland as a symbol of America’s commitment to freedom and democracy, but it required a change of staff, a change of management and a new vision for the organization that previously had betrayed American values.

The 1944 Warsaw Uprising was doomed because Stalin halted the Red Army offensive to allow the Germans to kill and crush anti-Communist Poles. As a result of concessions made by Roosevelt to Stalin  and the presence on the ground of Red Army troops Poland fell under Soviet domination and communist oppression for nearly five more decades. The early Voice of America did not only betray Warsaw Uprising fighters and Poland, it betrayed more than 80 million people in all the nations which fell under Soviet rule.

During the Cold War, the Voice America eventually redeemed itself and broadcast truthful news behind the Iron Curtain. President Ronald Reagan paid tribute to former anti-Nazi Warsaw Uprising fighters, including those who later worked in the VOA Polish Service. During World War II, however, VOA Polish radio broadcasts prepared by admirers of Stalin and Communism, were filled with Soviet propaganda and hostile toward those who did not want to accept Stalin’s rule. They even largely ignored the Holocaust because Soviet propaganda, which they promoted, focused on the suffering and sacrifices of Soviet soldiers and civilians rather than the plight of  Jews or other groups and nationalities. Some of the early OWI journalists, including Stefan Arski,  a.k.a. Artur Salman, and Adolf Hofmeister, went to work for communist regimes in East-Central Europe. Before they left, these Soviet sympathizers and agents of influence made the life of a few honest VOA journalists extremely difficult. A VOA Polish Service broadcaster Konstanty Broel Plater resigned in 1944 rather than be forced to read Stalin’s propaganda lies to German-occupied Poland. Under Secretary of State Sumner Welles, who was one of the most liberal members of President Roosevelt’s cabinet, in 1943 sent a secret memo to the White House with a warning that pro-Soviet fellow travelers and Communists employed in the Office of War Information have shown “bitter hostility” even toward “a considerable number of officials in the United States Government who are deemed inconvenient.” 2

This article, originally written in 2015, was updated for the 75th anniversary of the Warsaw Uprising.

Notes:

  1. Amanda Bennett, Voice of America Director,  “Trump’s ‘worldwide network’ is a great idea. But it already exists.” The Washington Post, November 27, 2018, https://www.washingtonpost.com/opinions/trumps-worldwide-network-is-a-great-idea-but-it-already-exists/2018/11/27/79b320bc-f269-11e8-bc79-68604ed88993_story.html.
  2. Under Secretary of State Sumner Welles April 6, 1943 memorandum to Marvin H. McIntyre, Secretary to the President with enclosures, Franklin D. Roosevelt Library and Museum Website, Box 77, State – Welles, Sumner, 1943-1944; version date 2013. State – Welles, Sumner, 1943-1944, From Collection: FDR-FDRPSF Departmental Correspondence, Series: Departmental Correspondence, 1933 – 1945 Collection: President’s Secretary’s File (Franklin D. Roosevelt Administration), 1933 – 1945, National Archives Identifier: 16619284.
Read more
Audio, Glos Ameryki, History, Photo, Poland, Public Diplomacy, Radio, Russia, VOA

WWII Voice of America aired Stalin propaganda to cover up his role in Katyn massacre

WWII Voice of America aired Stalin propaganda to cover up his role in Katyn massacre

From deliberate pro-Stalin WWII propaganda to careless “pro-Puntin bias” — Avoiding propaganda pitfalls at Voice of America

By Ted Lipien

Official documents declassified and released by the National Archives since 2012 show that during World War II and for years afterwards, the U.S. Government-run Voice of America external radio station broadcast Soviet propaganda and disinformation to Poland and to other countries throughout the world with the intention of covering up Stalin’s crimes. This was done primarily in the interest of supporting immediate U.S. military and foreign policy wartime goals set by President Franklin Delano Roosevelt (FDR) and other high-ranking U.S. officials. It was a far cry from the promise enunciated in what was later presented as VOA’s first broadcast on February 25, 1942 or about that time. The Voice of America did not adopt its full official name until a few years later but it was the same broadcasting organization, first within the Office of War Information (OWI) and after 1945 within the U.S. State Department (VOA staff was reduced in 1945, but many former OWI broadcasters continued to be employed by the State Department. Sometime in early 1942, a broadcaster announced in the first German U.S. shortwave radio broadcast to Germany: “The news may be good. The news may be bad. But we shall tell you the truth.”

WWII diplomatic dispatches and other accounts prove beyond any doubt that following the wishes of the Roosevelt White House, its own parent agency, the Office of War Information–but largely on their own initiative and through the work of some of its staffers who later joined communist regimes in Eastern Europe–the Voice of America, although it was not yet its official name at the time, was guilty of hiding, censoring, distorting and minimizing news about Stalin’s order to kill Polish military officers and other POWs, estimated to number over 20,000, in in what became known as the 1940 Katyń Forest Massacre near Smolensk and at other locations in the Soviet Union.

Read more
Audio, Cold War, Glos Ameryki, Poland, Public Diplomacy, VOA

Martial law prisoners in Poland praised Reagan, Voice of America and Radio Free Europe

Originally posted on December 4, 2013

Today’s political prisoners who are fighting for democracy and human rights are still being held in China, Iran and in many other countries. While much of Central and Eastern Europe, previously under Soviet domination is now free, Belarus and Russia are still ruled by autocratic leaders and pro-democracy forces in Ukraine are struggling to free their country from Putin’s blackmail. Attacks on independent journalists continue in Russia. Media freedom and human rights situation in many other nations can be far worse.

In some countries like Iran, Tibet and China, even in the age of the Internet and smart phones, radio broadcasts remain the safest and still a vital link to uncensored outside information for pro-democracy and human rights activists and their families and supporters, although some individuals find ways to get their news from the blocked Internet sites. Tibetan monks told an NPR reporter that they listen to Voice of America (VOA) shortwave broadcasts. Blind Chinese human rights campaigner Chen Guangcheng said after being granted asylum in the United States that he was able to listen to VOA and Radio Free Asia even while being held in a Chinese prison camp. He did not disclose how it became possible for him to get a radio receiver into prison, but other political prisoners in other countries reported similar feats before. At the very least, their families were able to listen to Western radio broadcasts and pass on news to prisoners during prison visits.

In the early 1980s, America’s attention was on Poland and on Solidarity trade union leaders being interned by the communist regime of General Wojciech Jaruzelski, who on December 13, 1981 had declared martial law. President Ronald Reagan and the rest of America immediately offered their moral and material support to Solidarność.

Read more
Public Diplomacy

Coward Media

Commentary by Ted Lipien Istanbul, June 8, 2013. Protest signs on Taksim Square in Istanbul say “Coward Media.” The very few acts of vandalism during the initial days of the anti-government protests in Turkey were directed against TV vans of local networks. Protesters in Turkey were especially angry with CNN Turkish and NTV (MSNBC Turkish). Some of these media outlets…

Read more
Public Diplomacy

Unique Role of U.S.-Funded Surrogate Broadcasters

BBG Watch Commentary Unique Role of U.S.-Funded Surrogate Broadcasters by Ted Lipien U.S. Government-funded surrogate broadcasting, which started with the formation of Radio Free Europe in the early 1950s, was one of the most successful American inventions of the Cold War. Its effectiveness was undeniable in helping to weaken communist regimes over a period of several decades. Most journalists and…

Read more